31 mars 2011

Jag sitter och räknar kcal för glatta livet

Nu börjar jag bli snurrig. Jag sitter och räknar o räknar på dessa siffror till restaurangen.

Där vårt mål är att utmärka kcal på alla våra färdiga rätter och bakverk inom kort. Vilket är lättare sagt än gjort..Först ska allt vägas i rätt porttionsstorlek till varje enskild rätt och sen sättas ihop och räknas samman. Men det är skoj oxå. .

Jag tänkte bjussa på lite siffror på de vanligaste och populäraste råvarorna som vi har på Freaket.

Allt detta som jag nu skriver är i kokt/stekt/tillagad form och är kcal/100 gram!


- räkor 70

- kallrökt lax 210

- kräftstjärtar 94

- rökt skinka 116

- rostbiff 137

- kyckling 134

- gröna oliver 129

- mango 69

- pasta 139

- quinoa 140

- mozzarella lätt 165

- fetaost 214

- keso 93

- 1 ägg 80

- kidneybönor 110

- majs 103

- färska sojabönor 130

- soltorkade tomater 190

- avokado 168

- paprika 30

- broccoli 30

- cashewnötter 590

- valnötter 669

- pumpafrön 567

- solrosfrön 594


Nu måste jag fortsätta...

kika gärna in på vår hemsida och se vad vi har för gottigheter:


4 kommentarer:

Marika, fitness vs blivande mamma :) sa...

Millan, du är så fin gravid!! :)

Millan sa...

Marika:
Tack gumman, Du är oxå fin!
Kram på dig

Sofie sa...

Är riktigt imponerad av din/er affärsidé.. Har själv haft planer på att starta eget (sälja kosttillskott/träningskläder o samtidigt ha ett nyttigt fik), men det skulle aldrig gå runt i den här hålan.. :/
Om jag svänger förbi Linköping nån gång, så kommer jag förbi på en fika! :)
Sofie

Millan sa...

Sofie:
Du är sååå välkommen till oss. Hör gärna av dig till mig innan så att jag ser till att vara på plats så vi får chans till att ses ;o)
Kram