22 april 2010

Mitt proteinfluff!!

Jag får ofta många frågor om hur jag gör mitt proteinfluff..
Jag ska nu försöka så noga jag kan beskriva hur jag brukar göra min favorit frukost! Jag brukar ta mellan 20-30 g kaseinpulver, beroende hur hungrig jag är..
Till 30 g pulver behövs ca 1-1,5 dl vatten.
Börja med lite och späd på med mer allteftersom
Rör ut till en geggig massa
Ställ in i kylen i ca 15 min, så sväller proteinet.
Kaseinprotein är lite grynigt i konsistensen och inte jättegott att dricka direkt med bara vatten.
Efter ca 15 min i kylen, vispa mycket och hårt i några minuter med elvispen.
Om det behövs så späd med några droppar vatten till önskad konsistens.
Jag brukar ställa in den i kylen igen meddans jag fixar gröten.
Jag kokar havregryn och kruskakli väldigt löst.
Häller den varma gröt/vällingen över de frysta bären så att de tinarOch rör omNär gröten har svalnat häller jag idag på hackat äpple och mangoDax att vispa upp fluffet lite extra, någon minut med elvispen igenJag vispar den så hård att jag kan vända upp och ner på bunken
Sen skedar jag upp fluffet på gröten

Och blandar om ordentligt.
Tycker man om kanel, vilket jag älskar så brukar jag toppa med det
Underbar blandning!

16 kommentarer:

Anonym sa...

Det ser super ut. Har fördruckit mig på proteindrinkar...
Detta blir min frukost imorgon!!!
Du är min favoritbloggare!
kram Tirre

Millan sa...

Tirre:
Du är alltid så gullig o snäll i dina komentarer till mig, tack snälla!!
Det blir samma frukost för mig imorn.
Nu är det natti natti,
Kram!

Anonym sa...

Tja tänkte bara kolla om det går bra att ha fluffet färdigt under natten så det bara är att slänga på gröten på morgonen eller om det blir äckligt när det står så länge?

Mvh Natalie

ps kolla gärna min blogg och svara där om du har tid/ork :)

www.krakanonline.blogg.se

Millan sa...

Natalie:
Nae, det skulle jag inte rekomendera. När fluffet får stå en liten stund sjunker den ihop och blir bara vattnig...all luft försvinner, du skulle nog kunna förbereda den på kvällen, men måste vispa upp den ordentligt på morgonen iaf.

Jag ska kika in på din blogg.
//Millan

Anna sa...

Hej, tänkte bara höra vilket kaseinprotein du har och vart du köpt det? Det kanske står någonstanns i bloggen, men då har jag missat det. Superbra blogg tjejen, spanar in den varje gång jag peppar upp till gymmet ;) KRAM!

Anna sa...

Ameh.. det syns ju på första bilden. Jag är inte så smart va.. ;> höhö

Millan sa...

Anna:
....hahaha:)
Tack gumman för dina komentarer om min blogg:) Kul att jag kan peppa upp dig innan gymmet:D
Trevlig helg!

Unknown sa...

Hej!

Tack för en superbra blogg med en massa tips och inspiration =)
Du skriver ju att kasein-protein är din favorit att göra fluff på, men man kan väl göra det på annat oxo eller blir det inte lika bra då?
Ha en skön helg!
/Sandra

tessan sa...

det såg ju jättegott ut, kanske man kan testa, även om man inte tränar som du gör =)

ha det bra!

Millan sa...

Sandra:
Tack rara du.
Om du försöker göra fluff på vassle kommer det bara bli luftigt och inte alls så tjockt, fluffigt och gott som det blir på kasein.
Kram

Tessan:
Du kan absolut testa att göra detta, oavsett träning eller inte. Det är gott som mellis, kvällsmat eller varför inte som en dessert efter maten?!!
Lycka till, kram

Unknown sa...

Tack för svaret!
Jag provade att vispa whey 80 och det blev ju inte så hårt som på dina bilder (vilket du skrev) men det blev ju lite luftigt och ganska fluffigt och gick ner med äppelbitar med kanel och kardemumma. Inget jag kommer göra igen dock eftersom jag vispade hur länge som helst tihi...ska dra ner till Top Formula i Trollhättan och köpa lite kasein och köra på istället =D
Kram

Millan sa...

Sandra:
Hoppas du har köpt ditt kasein nu eller du kanske är påväg..;o)
Annars när du är nere i Trollhättan och handlar måste du hälsa till Sammi ifrån mig.
Hoppas du får en fin helg,
Kram Millan

Unknown sa...

Jag köpte faktiskt ett annat kasein men tror att det är lite för fint för det går inte att göra fluff på heller, men det är supergott dock och är från Matrix och löser sig bra i en shaker. Jag vill dock ha ett topformula protein oxo så snart ska ja ner till Sami och självklart kommer jag hälsa honom från dig.
Ha det gott och jobba inte ihjäl dig ;-) Kram

Anonym sa...

hejsan! gud vad kul att hitta din blogg, väldigt fin och inspirerande! Har en fråga - hur ofta tränar du?

Millan sa...

Anonym:
Åh, va roligt. Välkommen hit!!!
Just nu tränar jag 4-5ggr/vecka. Mestadels styrka, men då kroppen ibland strejkar så varierar jag mig med ngr pass på trampmaskinen.
//Millan

Carolina sa...

håller med anonym haha :) jag har också några frågor , läste om Static contraction-träning på body.se (mkt bra sida) , är det den typen av träning du använder dig av eller någon annan form och vad är dina synpunkter på den ? Dessutom undrar jag om jag är för ung föratt börja träna Static contraction .. Jag är 17 fast fyller 18 i april.

Tack i förhand! :D bloggen är väldigt intressant och diggar dina mellanmål stenhårt!