02 november 2010

Proteinvåfflor

Hej på er.
Jag har fått frågan på om jag inte kan lägga ut mitt recept på våfflorna jag gjorde i helgen?
Som ni alla vet så jobbar jag väldigt sällan efter ett recept till punkt o pricka, utan provar mig fram, tittar på konsistensen, smakar av och chansar helt enkelt :)
Det finns hur många olika recept som hellst, tex på ett klssiskt recept brukar se ut ungefär såhär;
4 ägg
5 dl grädde eller mjölk
4-5 msk smör
5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver


125 g smör eller margarin
2 dl gräddmjölk (helst gammaldags ekologisk mjölk)
4 dl vetemjöl
2 ägg
1 tsk bakpulver
2 dl iskallt vatten
Jag gjorde ungäfär såhär:
4 ägg (hela ägg)
3 äggvitor
2,5 dl sojamjölk
1 dl vatten
2,5 dl fullkornsmjöl
2 dl bakepro
1 tsk bakpulver
1 msk sötningsmedel

Lycka till!!!

4 kommentarer:

Visan sa...

Våfflor, yummie!! :)

Sara Johansson sa...

Vad skulle du uppskatta kaloriinnehållet till på dessa?:)

Millan sa...

Sara:
Jag har inte räknat ut kcal på dem exakt men skulle uppskatta att hela smeten ger runt 1000kcal
Det låter kanske lite mycket men tänk på att det är väldigt högt proteinvärde i dem. Fettet kommer ifrån ägggulan, kolhydraterna kommer ifrån fullkorsmjölet, annars är det bara protte.
Millan

TesseT sa...

Vad står bakepro för? Låter spännande- receptet:)