19 april 2010

Veckans bästa..

I lördags hade hela gården städdag, kratta löv, klippa buskar och FIKA var vad folken på gården styrde med. Jag hade som vanligt "hemma tjänstgöring" storstädning inne och Daniel gav sig på vårt momen 22; Förrådet....När inte jag såg smög han iväg till kontainern och slängde det mesta som han tyckte att jag/vi inte behövde. Några gånger kom jag på honom i hans försök att smita iväg med nåt. Jag ringde mamma som kom förbi och Daniel var mer än lycklig att få chans att fylla mammas bil med våra gamla grejer...
Som vanligt ser jag med spänning fram emot lördagens frukost, först den vanliga prommenade till ica, sen är det njutning..
Kesellaröra på mackan kryddat med örtsalt, hackad rödlök och sketagod Bruchetta krydda Med massa ruccolaNyskivad & go skinkaJag är ingen ostfanstas men tänkte ge denna ost en chans när jag var på Lidl och köpte kesella sistTvå små skivor på, och två små skivor åkte av...inte alls gott.
MYCKET godare med extra skinka och grönsaker!!................................................................
Jag passade även på att styra ihop en rabarberkaka som jag tog med mig till grillpartyt hos Tolle på kvällen.
Detta är orginalreceptet:
200 g mandel
10 g bittermandel ( jag skippade dem)
200 g strösocker (jag tog 10 g sötningsmedel)
4 st äggvitor
4-5 st stjälkar rabarber (jag tog även en näve jordgubbar)
Vetemjöl (missade jag helt o hållet...)
1. Skålla och skala mandeln och mal fint i en kvarn.
2. Vispa upp äggvitan med sockret.
3. Blanda mandeln med 2/3 av den skummade äggvitan och sockret.
4. Bred ut i en smord form och grädda i 175 grader.
5. Skala rabarbern och skär i 1 cm tjocka bitar.
6. Koka upp lätt med socker.
7. Häll rabarbern över den förgräddade mandelmarängen och bre resterande äggvita över.
8. Sätt in i ugn som är 200 grader i ca 15 minuter.
9. Avnjutes med en klick vispgrädde, alternativt vaniljsås.

.............................................................
Det bästa brödet jag vet!! Foccacia, jag älskar det. Jag brukar försöka baka det så ofta jag kan och har möjlighet, det är såååå gott!
Mitt favvo recept är det som Leila Lindholm gör, blir alltid perfekt. Jag håller mig nästan till receptet, gör bara några små justeringar...;o)

Detta är orginal:
Grundrecept:
25 g (1/2 pkt) färsk jäst (jag tar nästan hela pkt)
3 dl ljummet vatten
0.5 dl god olivolja (jag tar 0,25 dl)
2 msk honung (jag tar ca 1msk)
1 msk flingsalt (jag tar 1-1,5 msk)
7 dl vetemjöl special (jag tar på känsla)

Olivolja och flingsalt till plåten och utbakning
Denna gång fyllde jag hålena med rödpesto, det var jättegott!

3 kommentarer:

Emla sa...

Haha, min make är av åsikten att "ju mer på mackan desto godare" när jag själv är lite mer som du. "okej, jag testar ost & skinka, igen, det kanske ÄR gott?" för att sen dra bort det fort. Såg gott ut med bruschettakrydda! ska jag testa!

Caroline sa...

Haha vad söt han ser ut där din Daniel! Helt överlycklig liksom för att få slänga skit.

Millan sa...

Emla:
Haha, dessa karlar..Jag tror grabbar är lite mer så, får se vad ska vi ha idag? Eh vi tar extra allt...;o)
Jag älskar den kryddan, tyvärr har inte vi någon Oil & Vinegar här i Norrköping, så jag passar alltid på att köpa när jag är i Växjö på besök.
Hoppas du hittar den:D
Kram

Caroline:
Jag kan LOVA dig, han var LYCKLIG! Jag har nu fått köpstopp på prylar, det kommer inte in en till sak ifrån mig ut till förrådet innan den har paserat "tullen" (Daniel) först..
Millan