29 december 2009

Jag tål inte frukt...

Jag misstänker att jag inte tål frukt!
Jag har alltid haft en känslig mage, den svullnar upp och jag får krampliknande känningar titt som tätt.
Jag var hos en läkare för många år sen och han gav mig rådet att inte äta "sura" frukter...pga ett sår som jag har i magmunnen. Jag verkligen älskar all frukt och har svårt att hålla mig borta ifrån detta underbara livsmedel. Under min diet, åt jag INGEN frukt, möjligtvis ett äpple på min "fridag" men inget annars. Nu äter jag gärna ett äpple, en apelsin och en clementin varje dag, för att det är så underbart GOTT!.
Men nu säger magen ifrån, i tre dagar har jag haft svullen mage och skitont. Jag vet inte, men jag misstänker att det måste vara all frukt.
Min mage klarar inte av alla fruktsyror:(


Jag är skitarg o ledsen, JÄKLA MAGE!!

En frukt till mellis eller frukost tillsammans med lite keso eller kesella är ju min favorit just nu. Fasen oxå, måste jag undvika all frukt helt nu igen?? Det var en av de saker som jag saknade mest under dieten...
Jag får ta en fruktpaus på några dagar o se hur magen reagerar.

4 kommentarer:

Phia sa...

Hej Millan,

Jag har samma bekymmer som du och jag har fått reda på att det är bättre att äta en frukt på tom mage och sedan efter 1-2 timmar inta en måltid. Detta för att frukten passerar mycket snabbare genom matsmältningsapparaten än vad en måltid gör som innehåller typ kött/fisk. Ligger det mat i vägen när frukten åker ner så ligger den så att säga och jäser (mysigt). Du kan ju alltid testa med detta, det funkar för mig i allafall. Lycka till!
Kram Phia E

Sonja sa...

Hej Millan,

man kan vara fruktosintolerant. det är i princip samma sak som laktosintolerans. problemet är att läkare i allmänhet har ingen aning om att det finns...(tro mig, jag har massor med erfarenhet av detta).
men kan enkelt testa det genom att utesluta frukt helt och hållet och det mesta med honung och socker. eller man dricker äpplejuice på morgonen på tom mage och väntar vad det händer.
lycka till!
hälsninagr, Sonja

Sanna sa...

Hej! Stackare, jag är mycket känsligare mot frukt tycker jag nu, men det är nog att jag märker det efter dieten för som sagt då åt man ju ingen frukt och det är ju så himla gott att det är svårt att låta bli. Men inser att det inte är så bra för kroppen... Inte i för stora mängder iaf.. Kram Sanna

Millan sa...

Phia:
Tack snälla för tipset, det ska jag prova..
Kramis

Sonja:
Jag gör ett försök att se om det är frukten som är orsaken till mitt magproblem just nu. Har undvikit frukt i ngra dagar och mår bättre....
//Millan

Sanna:
Det är så synd att när man har varit ifrån något så underbart som frukt så länge och nu när man "får" äta så kan man inte... Jag får nog skära ner på intaget lite så kanske det ska funka,
Kram Millan