13 december 2008

Lussebullar

Årets första saffransdeg är gräddad. Jag har ändrat om lite i receptet så att de blir mer "jag". Det blev fantastiskt saftiga och goda.

250 grader
6-10 minuter
50 g smör
5 dl sojamjölk
1 paket jäst (för söta degar)
2 paket saffran
1/2 tsk salt
1 msk kardemumma
1 dl sirap
400 g lättkesella
3 dl bakepro
......vetemjöl

Smält smör och blanda med mjölken till fingervarmt. Häll på över den smulade jästen. Rör ut saffranet tillsammans med lite av degspadet. Tillsätt kesellan, det kommer att klumpa sig, men det gör inget, de löser sig vartefter. Häll tillsist i alla torra ingredienser.
Låt jäsa i 40 minuter.
Ta upp och knåda på bänken. Forma och skapa vad du vill, jag var lite lat och rullade bara runda bullar och la i formar.
Jäs på plåten i 30 minuter.
Dekorera med vad du tycker är gott. Jag hade på kokos på några, det var riktigt gott. jag hade även köpt små röda hjärtan (söta kärleksbullar till älsklingen, synd bara att Daniel inte äter bullar....) flagad mandel, pärlsocker, naturella, russin, bara fantasin sätter gränser. Pänsla med ägg, och in i ugnen. 250 grader i 6-10 minuter.

Lycka till!!

Inga kommentarer: