24 februari 2009

Istället för semla...


Idag är det den stora fettisdagen och ALLA pratar om dessa semlor. Jag är inte någon stor fantast av semlor, visst kan det vara gott med en liten men jag bojkottade denna dagen helt och var inte det minsta sugen på någon kaloribomb av detta slag. Ifredags på kalaset som vi var på mumsade jag på svärmors hemmabakade minisemlor gjorda på lättgrädde och sparsamt med mandelmassa, de var goda!

Svärmors minisemlor

Trots uteslutande sug av semla har jag varit grymt sugen på NÅT mumsigt idag, trots god matlåda (torskbiffarna) och kesellaröror till mellis var jag ändå sugen på nåt. Sitter säkert i huvudet nu när jag har bestämt mig att hålla igen lite på maten. När man förbjuder sig att man INTE FÅR, så vill man ha ännu mer, ni vet vad jag menar va?

På söndag ska jag vara med på en fotografering och känner att jag kan väl försöka att hålla formen och framför allt inte försämra den till dess + att vi åker ju till Thailand om två veckor. Viserligen kan jag inte göra några drastiska förändringar på så kort tid men det känns bättre iallafall.

Alla som ser mig på stranden får gilla läget, jag är inte i bättre form än så här just nu offseason. Jag RIKTIGT vantrivs med min kropp just nu, jag känner mig mest blek och ful som dunderklumpen....eller en charmig variant av Pumba....

Dagens kvällsmat blev en grillad macka med massa skinka, tomat, purjo och mager ost. Inte det bästa/nyttigaste allternativet, men efter träningen behövs snabba kolhydrater så jag tänkte why not, jag har ju varit sugen på nåt idag så min lyx blev brödet;)

Självklart med lite keso, alltid keso!
Jag köpte två nya gröna téer som jag provsmakade ikväll, jag är ingen té drickare, föredrar helst kaffe, men en kopp grönt té om dagen blir det iallafall
Helt underbar och god mager ost. Inte alls lika torr, seg och gummiaktig som den 10%iga. Den med 5% fett är Mycket godare!

Gott bröd! Dagens dos av vitaminer & mineraler, kalcium, kreatin, omega3, rosenrot, koffein + två tabletter mot min ledvärk

8 kommentarer:

Anonym sa...

Tack å lov för att jag inte kan äta semlor ! Hela sverige verkar vara besatta av just semlor denna månad =P

Anonym sa...

Hejsan! Jag har precis hittat till din blogg och ville bara säga att jag tycker den är jätteintressant och rolig! Jag är absolut inte på din träningsnivå, men blir väldigt peppad av dig. Speciellt av alla dina matlagningstips, tycker det är jättekul att läsa hur du enkelt gör maten nyttigare!
Jag kommer definitivt fortsätta läsa din blogg.
mvh Linda

Hanni's sa...

Det är det ständiga kämpandet för formen. Har man en gång varit i tävlingsform blir det väldigt lätt så att man strävar efter den även offseason när man VET att man inte kommer se ut så. ;)

Millan sa...

Sahra:
Jag vet...;)Nu är det bara 364 dagar kvar till nästa års semelhysteri. Millan

Anonym:
Kul att du har hittat in till lilla mig, VÄLKOMMEN!Roligt att jag kan inspirera och peppa dig.
Det behöver inte vara svårare att laga nyttig mat. Det finns nästan alltid nåt man kan byta mot något annat bättre allternativ;)
Jag blir jätte glad om du fortsätter att läsa om mig, mitt liv, träning och matlagning, Kram Millan

Hanni:
Precis, jag vill vara i tävlingsform året runt...eller iaf bara nåt kilo över.
Men det kommer förhoppningsvis bli skillnad efter nästa tävling. Min kropp bara skrek efter mat nu i december och efter att ha gått på extremt lite kcal under några veckor, så la jag på mig ganska mycket ganska snabbt, oavsett vad jag åt. Kram Millan

Anonym sa...

tänkte tipsa dig om ett jättebra bröd
Ica´s eco baguetter,
per 100g:
210kcal
38g kolhydrater
2g fett

och bättre innehåll än extrem då dessa är bakade på havergryn och surdeg, linfrön och solrosfrön

säljs i 300g paket
supergoda att värma i ugnen

kram jen

Millan sa...

Jen:
Tack för tipset, jag ska kolla nästa gång jag är på ica. //Millan

Anonym sa...

hejsan! gillar verkligen dina mattips och recept! det håller en motiverad att få lite inspiration=) men jag har funderat på att testa rosenrot för att bli lite piggare... hur tycker du att de funkar? kram på dig// siri

Millan sa...

Siri:
Roligt att du gillar mina recept. Ska jag vara ärlig så vet jag inte hur stor verkan rosenroten har igentligen. Jag har fått för mig att jag kanske känner mig lite piggare av den, men jag vet inte....det kanske sitter i huvudet;) Kram