20 februari 2009

PROTEINPANNKAKA

Gårdagens kvällsmat blev nåt helt outstanding...jag är väldigt svag för sötsaker och var sugen på att exprimentera lite vid spisen efter gymmet.
Här kommer mitt recept på världens nyttigaste och godaste PROTEINPANNKAKA.
Funkar lika bra under diet som för en vanlig motionär:
4 äggvitor
3/4 msk sötningsmedel
20 g vaniljprotein
lite blåbär
----------
kesella
sötningsmedel
Vispa vitorna tillsammans med sötningsmedlet till ett fluffigt skum.
Tillsätt proteinpulvret och fortsätt vispa med elvisp.
Vänd försiktigt ner lite blåbär i smeten.
Häll i smeten i en varm stekpanna.
Grädda kakan på medelvärme i någon minut.
Dela kakan i fyra bitar så går det lite lättare att vända den.
Servera pannkakan tillsammans med kesella + sötningsmedel, rivet äpple och lite rostade pumpakärnor.
Den blev inte så jämn och fin, men bilden talar för sig själv.....=o)
Det var efter gårdagens kvällsmat som suget satt kvar och gjorde att jag ville ha pannkisar till frullen i morse oxå.

Ni måste prova!

Jag försökte lägga in en bild på mina nya duogrip förut, men det blev nåt fel, här kommer den ist.

11 kommentarer:

Anonym sa...

vad snällt av dig att skriva ett inlägg om pannkakorna
ska genast testa, men går det verkligen att inte ha i något mjöl alls?
vilket protein ska man använda,
kan man ta hypro?

kram jen

Anonym sa...

hej . tänkte kolla om du ville ge lite tips på "tillåtet godis". jag tränar mycket och vill unna mig något gott en dag.. men inte få ångest efter.

Anonym sa...

ÅÅåå har du köpt såna duo-grip nu, de måste fan ja me gö!!


Ja å protte pannkisat i morse jag med, sååååå gottt!!!
Kram!
ps. har nyss var på gymmet å försökt pumpat i gymmet. Måste fan få lika stora biccar som du, men förjäves...snyft! Ds.

Ebba sa...

Gott =)

Anonym sa...

God smet kanske vore mer passande än pannkaka ;) Ser inte riktigt ut som en iaf. betvivlar inte dess godhet dock! Ska provas någon dag!

Millan sa...

Jen:
Det funkar jätte bra utan mjöl, visst blir den inte lika fin som en vanlig tunn pannkaka, utan tjockare och fastnar lätt i stekpannan om man steker utan olja/smör. Jag ska prova med lite bakpulver i idag för att se om den jäser ännu mer;)
Vill man eller behöver lite kolhydrater kan man ha lite fullkornsmjöl, eller varför inte havregryn???
Jag känner inte till hy-pro, är det vassle eller kassein? Ett vassle protein är nog att rekomendera om man vill ha en lättare och fluffigar pannkaka. Prova gärna och hör av dig till mig med resultatet;) Kram

Millan sa...

Anonym:
Jag vet vad du menar och hur du känner, det är tyvärr ganska vanligt hos personer som äter jätte bra i veckorna och som tränar mycket och tungt att de får ångest efter en onyttig lördag. Jag var lika dan vissa lördagar under dieten i vintras. Tills jag hittade en balans som gjorde att jag kände en härlig njutning och välbehag efterå.
Jag gjorde även under en period så att jag tillsammans med mitt protein efter träningen tog några bitar gelégodisar som kolhydratkälla, tex ferarribilar, persikor, vinergummi osv. för att på så sett få det söta när jag hade tränat hårt och var väl förtjänt av dessa. Detta ledde även till att jag inte var så "desperat" på lördagen och "måste ha" godis.

Jag tröttnade efter ett tag på dessa godisar och i ersatte dessa med riskakor med osötad äpplemos med kanel och keso på efter träningen, det var mer mättande och super gott och även sött.

Jag tycker att man absolut ska tillåta sig att äta nåt gott som man gillar en dag i veckan, men försök att bara köpa hem en liten mängd och njut av det lilla. De flesta köper ett kilo godis och trycker i sig efter en pizza och kanske lite chips oxå.....hur gott kan det vara liksom??? Köp bara hem 10-15 bitar av dina fovorit godisar, och njut av dem.
Kram Millan

Millan sa...

Denicé:
Jag älskar denna pannkaka nu, jag ska slänga ihop en nu.....;)
Jag kommer snart att ha förätit mig på den. Men den är sååå god.
Knäpp du är, mina armar är väl inte så mycket att sträva efter, du är ju skitsnygg hela du. Hur jag jag kunna lyckas bli som du?
=0) Kramis!

Ebba:
mums, du måste prova! Kram

Millan sa...

Sid:
Jag tycker du ska prova den. Den blir såklart inte så vacker när man bara gör den på vassle, äggvita och sötningsmedel och när man undviker nåt fett i stekpannan. Men den blir mumsig;) Millan

Anonym sa...

Hej Millan!

Ditt recept på pannkakorna verkar jätte gott!
Jag har en fråga till dig, Jag slutade träna för cirka två år sedan. och sen dess har jag gått upp ca:4 kg. och då vet jag inte hur mycket vikt i muskler jag har tappat så min fettprocent kan vara mer. så jag undrar vad du tycker är det bästa sättet att tappa dessa fett kilon..hehe...jag har börjat köra lite cardio på morgonen, men det blir oftast bara 20- 30 min pga av att jag börjar tidigt. de jag undrar är då. tycker du jag ska träna mer cardio på kvällarna också? maten tycker jag att jag sköter ganska bra. försöker låta bli massa onödiga kolhydrater och så.
vore jätte tacksam för ett svar. =D
måste också säga att du har en väldigt fin kropp och en kul blogg!
mvh/Isabella

Millan sa...

Isabella:
Tack snälla för dina fina ord!
Det är ganska svårt att ge några konkreta svar så här när jag inte har träffat dig...Det första är ju att vara medveten om att det är kcal in och kcal ut som avgör viktuppgång/viktnedgång.
Jag är själv mycket för morgoncardio pga att jag tycker det är skönt att börja morgon med träning + att jag "väcker" kroppen på ett bra sett.
Sen är det av stor vikt vad man stoppar i sig, äter du tillräkligt med bra fett tex? Bra att dra in på "onödiga" kolhydrater och fokucera på fettet & proteinet.
Varför slutade du med träningen? Kan du tänka dig att ta upp någon form av träning igen?
Intervaller är jätte bra både för förbränningen och att det är tidsbesparande.
Du får gärna skicka ett mer utförligt mail till mig om du vill ha lite djupare svar, så ska jag försöka hjälpa dig så gott jag kan;) Kram Millan
Tänk på att vilo dagar, sömn och stress också är jätte viktigt för kroppen.