08 mars 2009

Äntligen söndag kväll...;)

Det tar på krafterna att vara tvåbarns mamma. Jag har nu full förståelse för alla mammor och pappor att de är lite trötta ibland. En helg var nog så energi krävande.
Det har varit helt underbart att få ta hand om dessa underbara och fina barn. Men det har inte varit en dans på rosor. Man hinner ju ingenting annat än att vara mamma??
Hoppas Erica och Danne är utvilade efter en välförtjänt semester.
Några av helgens händelser:
*Bara att ligga fyra stycken i sängen är två mer än vad jag är van vid.
*Ha en liten fot som sparkar rakt in i revbenen gång på gång under natten är jag inte van vid.
*Att vakna kl 7 utan att kunna ligga och dra mig, bara att hoppa upp på 2 sek, inte vilken lördag som helst.
*Fixa frukost till två ungar och lagom när min och Daniels frukost är klar, har barnen slängt i sig sitt och var påväg ner ifrån stolarna.. det var bara att plocka bort barnens rester. Slänga i sig sin egen frukost samtidigt som man får springa fram och tillbaka mellan kök och vardagsrum för att ha koll så att allt är ok med barnen.
*När fukosten är bortplockad och disken är klar, är det dax att börja med nästa mål mat.
*Just det, mellan frukost och lunch gäller det att vara lekledare och sångtant oxå.
*Jag kämpade med att sätta upp Elinas lilla hår i två små tofsar, sju gånger, varför vill barn alltid dra ur snoddarna ur håret?
*X-antal blöjbyten har det blivit under helgen, lite klädombyten, städning efter varje frukost/mellis/lunch och kvällsmat.
Daniel och jag hjälptes åt jätte mycket, han har varit såå duktig. Han tände upp ljus till mig i badrummet och lät mig gå och bubbla i lugn och ro, så tog han hand om barnen och kvällsmaten! Det var LYX!
Lucas tillbringar många timmar framför sitt dataspel och Disney. Det är verkligen hans allt. Elina kunde man hitta i leklådan på sitt rum.
På eftermiddagen åkte jag och Sandra till godisaffären med kidsen för att köpa lite godis till kvällen. Efter affären hämtade vi upp Daniel efter jobbet för att vi alla skulle ut till mamma på kalas. Lillasyster Patzie fyllde 12år i onsdags så igår var det tacos+tårta.
Nu vet både jag och Daniel + min familj hur det kommer att se ut om några/flera år när vi har egna barn. Lugn och ro..vad är det?? Vi var ju tvugna att hålla koll på dem hela tiden.
Vi är annars vana att sitta ner i några timmar och äta o dricka kaffe och umgås. Igår var hela familjen åktiverad. Mamma bor i ett ganska stort hus (240 kvm) det fanns lite att utforska;)

Är det lördag så är det. Igår blev det självklart glass efter maten.
Efter en dag med massa roliga upplevelser så hade Elina inga problem med att somna.Daniel var helt underbar som "vise pappa" hela den här helgen.
Det tycker både jag och barnen!
Imorse fick Daniel "sovmorgon" till kl 9.. Jag var uppe med tuppen. jag vaknade av att Elina satt och klappade mig i ansiktet klockan 7.14. Då var hon pigg. Hon hade sovit tillräkligt då ansåg hon och även jag. Lucas vaknade vid åtta och låg kvar i sängen och tittade på disney (Daniel låg bredvid och försökte sova, hihi)

Jag skalade räkor och gjorde en varsin räkmacka till mig och Daniel.
Hade det inte varit fullrulle med att se till att Lucas fick i sig någon frukost och att Elina inte åt för mycket (hon har inte några som helst problem med att äta, snarare tvärt om, hon äter allt och gärna lite till), så hade det kunna ha varit en mysig lyxfrukost...
Men inte var det så mycket mys, lugn o ro, nae vi hade det snarare som en vanlig svensk familj har det en söndagmorgon, livat och trevligt;)
I fredags när barnen hade gått och lagt sig, gick Daniel och la sig i jacuzzin och jag fick lite engentid för mig själv i soffan.
En skön promenad tillsammans med Elina blev det idag efter lunchen. Trots att jag inte känner mig frisk till 100% så kände jag att jag behövde komma ut och få lite luft.
Elina somnade efter fyra minuter och då sov hon som en stock. Det tar även på hennes krafter att busa med tant Millan o farbror Daniel;)
Det har varit en underbar och otroligt lärorik helg , en stor puss till världens finaste barn Elina & Lucas för de här dagarna tillsammans. Vi ses nog snart igen.

Imorn är det dax för Lia igen, kl 7 bär det av till Linköping.
Jag hoppas o hoppas att min hosta är borta när jag vaknar och att jag känner mig mycket piggare och friskare så att jag kan träna imorn eftermiddag.
Det har ju blivit vila ifrån gymmet hela helgen, så nu börjar det rycka i mumlorna;)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Välkommen till vår värld ;-)
Lägg till att vi springer 10 mil/v och styrträna, utöver att vi jobbar heltid.
Så ja man är lite trött ibland ;-)
Ha det gött i Thailand (var där för många år sedan).
Mvh
Familjen Hällstorp

Millan sa...

Fever:
Som jag har skrivit till er tidigare, jag är grymt imponerad över hur ni får ihop det i familjen Hällstorp med allt vad det gäller träning, tävling, löpningar, familjen, jobb + allt det vardagliga städa, handla, tvätta laga mat och kanske vara lite social nån gång ibland oxå;)
Det kommer att dröja några år tills vi skaffar egna barn, vi kan gärna låna kompisarnas barn i mellanåt när vi känner att vi behöver "träna" :0)
Kram Millan