17 september 2008

Veckans matlådor

Jag stod nån timme på måndag förmiddag och förberedde hela veckans lunch och kvällslådor. Otroligt skönt att ha hela veckans mat fixad och klar, så slipper man gå och oroa sig och tänka på vad ska jag äta idag... Och just nu när jag går på diet så krävs det lite extra planering, det går inte bara att "ta nåt" och äta, jag räknar och väger varje måltid, så att jag vet att jag får i mig rätt näringsämnen och att fördelningen blir så optimal som möjligt. Jag tycker att det är jätte kul att räkna och veta vad jag äter. Jag väljer att lägga upp min kostplanering själv, då jag tycker att jag har ganska stor kunskap inom näringsläran. Självklart är jag inte rädd för att prata och diskutera olika kostupplägg med andra människor för att få lite nya tips och idéer.

Oavsett om jag går på diet eller inte så föredrar jag att fixa iordning ett gäng matlådor en dag i veckan + att man sparar en massa tid och även pengar på detta.

För mig är det inget jobbigt att dieta, inte än så länge iallafall. Jag äter riktigt god mat varje dag. För mig är det en förutsättning att kunna njuta och se fram emot en måltid under en dietperiod lika mycket som en vanlig vecka. För mig funkar inte tonfisk och ris, makrill och broccoli enbart, jag lagar gärna goda smakrika lådor nu också. Det är trots allt ganska många veckor som man håller på och det är så mycket annat som man kan uppleva som jobbigt/tråkigt varför även göra maten till något äckligt och jobbigt??? Jag bjuder gärna på lite bilder och näringsvärden på min veckomatsedel, smaklig spis!

Veckans lunch, otroligt gott med varm mat, jag har ganska länge bara ätit kalla sallader till lunch. En värmande wook var mumsig, till o med tjejerna i skolan kom fram och tittade över axeln och sa att det luktade jätte gott...

Kycklingfilé (80 g)som jag grillar i ugnen, massor med vitlökspeppar, salt och soja på, 250 grader i ca 15 min (vänder efter halva tiden) Blandade grönsaker (150g)tex, morot, blomkål, lök, champinjoner, sparris och broccoli. Keso (50g) och avokado (60g)

297 kcal

32 g protein

12 g kolhydrater

12 g fett

Underbart god kvällsmat; räkor (50g), varmröktlax (50g), keso (50g), äggvita (15g), salsa (8g), avokado (50g), liite ruccola + massa örtsalt. Jag kryper upp i soffan och njuter av varje tugga;)

248 kcal

30 g protein

5 g kolhydrater

14 g fett

4 kommentarer:

Johanna Trulsson sa...

Maten ser underbart god ut! Men jag måste fråga. Hur länge håller det och hur förvarar du den? :)
Tack för en inspirerande blogg!

Millan sa...

Jag har maten i lådor i kylen, det är inga problem med hållbarheten! Kul att du gillar min blogg, Ha en bra dag Kram!!

Maria sa...

Hej gumman, vad kul att hitta dig här!! Shit vad fit du e då! Här ligger man i lä... ;) Jag har precis börjat träna, men nu har jag ju någon att fråga om expert hjälp hi hi... Du förresten har du provat på det nya vibrationsträning?? Kram gumman ha det bäst! "lilla" Maria
http://mariaslife.webblogg.se/

Millan sa...

Maria: Kul att du har hittat hit, Välkommen! Hoppas allt är bra med dig och att motivationen till träningen håller i sig;) Jag har inte provat vibrationsträningen, har du? Vilket gym tränar du på? Ta hand om dig, Kramar!!
Jag ska kika in på din blogg oxå=0)