07 maj 2009

PROTEINPANNKAKA

Jag får ofta många frågor om hur jag lyckas få min pannkaka så fluffig. Hemligheten är elvisp! Det är super enkelt. Jag vispar fyra äggvitor, det får inte finnas en gnutta gula eller vatten med i bunken, då går det inte.
Jag vispar det till riktigt hårt skum, tills jag kan vända bunken upp o ner (som bilden)
Då tillsätter jag resten av det som ska i.
Jag mäter aldrig någonting så det är alltid ungefärliga mått jag anger.
Idag blev det så här:
4 äggvitor
1 tsk bakpulver
2 tsk sötningsmedel
10 g whey isolat(jordgubb)
1 tsk citronsaft
1 kapsyl funlight appear Fluffig och härlig
in i ugnen 200 grader i 10 min
Fortfarande fluffig när den kommer ut ur ugnen.
På ena halvan hade jag massor av kanel idag den andra med ingefära
Lätt o luftig
Skulle jag låta den stå längre i ugnen och i något kallare så blir det en god & frasig maräng;)
Självklart med kesella och frukt till!
Smaklig spis:0)

7 kommentarer:

Eva sa...

Hej. Tack för en väldigt inspirerande blogg.Läser varje dag o tar med glädje del av dina mat tips. Men ang pannkakan,vispar eller rör du ner dom andra ingred.?
Sluta inte skriva =)))

Tony sa...

Måste säga att du har en mycket intressant blogg! Stora creds till dig som orkar hålla igång! En fråga bara: Hur länge har du pannkakan i ugnen? :)

Millan sa...

Eva:
Jag lovar att jag har inga tankar på att sluta blogga:D Kul att du blir inspirerad av att läsa min blogg, det är alltid roligt.
Jag vispar i alla andra grejer med elvispen oxå, fast inte så hårt o länge, lycka till! Millan

Tony:
TACK!
Jag ser det inte som någonting jobbigt (om du menade att laga mat o fixa vid spisen) jag älskar det! Jag har den inne i ca 10 min (8-10 minuter) i 200 grader. Millan

Tezz sa...

Åh det ser gott ut. Vad är det där whey isolat? funkar det med proteinpulver istället?Bra blogg du har!

Millan sa...

Träningsfreak:
Tack!
Självklart funkar det med vanligt proteinpulver. Gå gärna in under etiketterna "Protein" till höger och kolla på mina proteintips;) Millan

Denicé sa...

Fy faeeeen va smarrigt!
DET ska jag testa =)
Miss u darling!
JA, jag håller med dig, vi borde verkligen ta å ses snart! Vi får la boka ett datum så jag får se din fejja snart ;)

Millan sa...

Denicé:
vi får ta fram våra kalendrar och se över en tid som skulle kunna passa oss båda..Puss i pannan:x