13 oktober 2009

Djupa tankar..

Nu är jag tillbaka på rätt nivå igen.
Jag har varit i en svaka, ganska djup faktiskt de sista veckorna.
Alla ni som någon gång har gått på en tävlingsdiet, framförallt en ganska lång sådan vilket jag har gjort nu (pga att mitt utgångsläge inte var "det bästa") vet nog och förstår hur jag känner. Jag tror att det är ganska normalt att man får några baslag under resans gång...men jag kände att det höll på att gå djupare en bara några steg bakåt.

Jag har framför allt de senaste dagaran mått SKIT! Kan inte förklara, bara skit. Jag har försökt att bita ihop, varit stark och göra det bästa för att inte visa att jag är lika sårbar o känslig som "alla andra"...

De flesta som känner mig personligen vet att jag för det mesta är glad, positiv, sprallig, social och bjuder gärna på mig själv.

Och om jag inte har helt fel så tror jag att ni läsare som känner mig här, via bloggen har nog fått en liknande uppfattning..hoppas jag jag iaf.

För sådan är jag, brukar vara, vill var och borde vara.

Det har varit riktigt jobbigt de sista veckorna.. det är som om min gnista har slocknat..jag vet inte vem jag är? Vad jag vill? Hur jag känner? Och varför jag gör detta? Känner inte riktigt igen mig själv.
Jag tror nästan att det har varit ännu jobbigare för alla nära o kära som jag har runt omkring mig, som har fått se och umgås med en person som "de inte känner"...

Tack vare att jag blev uppmärksammad och uppmärksammade delvis SJÄLV att jag har ändrats drastiskt så kunde jag snabbt försöka ta mig ur träsket...

...du som brukar vara som en duracellkanin. Vad är det som har hänt?, sa Fredrik till mig?? När jag pratde med honom på telefonen igår.

Det värsta var att jag har INGEN ANING. Jag vet inte, förstår inte varför jag kände såhär?? Jag vet inte hur jag ska beskriva känslan, jag kände mig bara tom...Helt ihålig liksom, jätte svårt att förklara i ord, men det var en otäck känsla när jag inte visste vem jag är, vart jag står o vad jag vill.
Jag har många som har stöttat mig men framför allt Fredrik, tack för att du uppmuntrade mig och pratade med mig och bjöd mig på dina kloka ord, Tobbe för att du peppade mig och med din personliga erfarenhet och som nära vän fick mig att tänka om och tända till, Denicé och Daniel, ni har stöttat mig så otroligt mycket. Tack för alla ord, tankar, beröm, kritik och ett o annat allvars samtal. Jag vet att ni finns runt mig och fångar upp mig om jag håller på att falla igen, jag behöver ert skyddsnät. Utan det hade jag varit öm idag tror jag.

Jag har fått tillbaka gnistan, suget och viljan för diet, träning och tävling. Nu är det full fart frammåt mot Lucia Pokalen, det finns inget annat. Jag ska ge ALLT jag bara kan för att göra MITT ALLRA BÄSTA!!!

Har jag bra gjort det...så kan jag inte vara annat än nöjd över mig själv.

Hoppas ni finner ett fortsatt intresse för min resa mot FF och fortsätter att fökja mig i min vardag.

Millan

23 kommentarer:

Anders Lundgren sa...

Det är bra Millan att du är tillbaka, alla går igenom "deffnoja" någongång under dieten, vissa djupare och vissa lite ytligare. Svårt att förklara vad det beror på men till viss del är det både brist på energi och pressen tror jag. Man ifrågasätter sig varför man pressar sig och utsätter sig med en tävlingsdiet. Det är just tävlingsdieten som skiljer en duktig person på gymmet från att nå hela vägen till tävlingscen.
Du klarar detta Millan, där råder det ingen tvekan.
Kämpa på nu sista biten

Mamma Fia sa...

Du min underbara tjej!!!JAG vet om någon vad du går för. Hur du fungerar, och tvivlar aldrig på dig. Den sida du visar i form av energi och vilja har du haft sen barnsben. Så är det bara.Du kommer stråla som ingen annan till Lucia-P. Älskar dig
//Puss Mamma

Bella Eklund sa...

Bra gumman, så ska det låta! Alla har vi våra svackor, det är fullt normalt och något va ALLA drabbas av. Jag vet, jag har varit inne i mina svackor jag också.. Kanske inte under en tävlingsdiet (eftersom jag aldrig gjort detta) men på andra sätt. Det är inte många som vågar "stå" för att de är inne i en svacka. Du vågar, och det kan nog bara stärka dig och göra dig starkare. Jag tror på dig och det VET jag att vi är många som gör. Full fart framåt, huvudsaken är att du mår bra och efter tävlingen kommer du må som en prinsessa. Men som sagt, huvudsaken är att du mår bra. Även nu!! :)

Många stora, varma kramar till dig från mig!
//Bellsi.. :)

Ellie sa...

Precis så som du kände kände jag under min sista diet som då blev 5 månader. I slutet hade jag verkligen ingen motivation alls och träningsviljan var på 0. Även då kände jag att jag inte riktigt visste vad jag ville trots att jag endå visste att det var det här jag ville hålla på med, eller?. Den tävlingsgnistan har jag inte fått tillbaka trots att det är 1 år sedan jag gick på diet, nu har jag accepterat läget för jag har verkligen försökt hitta tillbaka men inte gjort det så nu har jag bytt sport till tyngdlyftning och har genast fått tillbaka gnistan igen:).

Jag kommer säkert tävla någon gång i framtiden för det vill jag men jag vill inte tvinga fram något för vill inte kroppen just vid tillfället så kommer det endå inte funka. Mitt tips är att du verkligen funderar på om det är det du vill göra?, eller är det något annat du kan tänka dig göra?. Alla sporter är inte gjorda för alla kroppar så du kan ju fundera på det :)

kram Ellie

Anonym sa...

Vet precis vad du går igenom.. För min del blev det ännu värre när verkligen ALLA började med kommentarerna.
- har det hänt något? Du är inte alls lika glad? säkert att inget hänt.

MAn vill bara skrika å be alla fara åt h*lvete. Men det är dietens charm. Och oavsett att jag är i bulk nu så är det fortfarande lika jobbigt när människor ska hålla på att fråga 5ggr/dag hur man mår för att man inte råkar LE och SKRATTA precis hela tiden...

När jag dieter måste jag vara själv,köra mitt race och försöka träffa så lite människor som möjligt=) haha jaa vi alla är ju olika.. kör hårt.

Frida sa...

Stor kram från mig med!!

Ida sa...

Igårkväll stod jag framför spegeln och kunde för första gången inse att det är helt ok att vara off-season, man är inte tjock och ofräsch trots att alla säger "men fitness är en livsstil så du måste väl alltid vara fit?!". Enorm eloge till dig som vågar erkänna för oss läsare vad du känner. Du måste ha en bra självkänsla. Bra att visa att fitnessbloggar inte alltid är hurtiga, snygga tjejer som sprudlar av energi och älskar att kliva upp klockan 5 för att morgonpromma.

Klart jag har fortsätt intresse!

Jessica sa...

Blev alldeles rörd av ditt inlägg, följt din blogg länge och kände inte alls igen dig. Hoppas det blir bättre!! Kämpa på, du är grym!!

Fiia sa...

Jag håller mina tummar för dig! Kämpa på, du är grymm!
Ha det gott och lycka till!
Kram

Stina Svensson sa...

Härligt att du har fått tillbaka "gnistan".. Jag önskar dig all lycka! :D

Carolina sa...

Hej Millan!

Har följt din blogg ett tag och imponeras av din energi och vilja. Som alla skrivit här i kommentarerna så kommer svackor då och då och jag tycker verkligen att det bara visar att du är en mänsklig person som vågar visa dina svagheter då de dyker upp. Det ger oss läsare förtroende för dig. Jag ska heja på dig! Kämpa på nu och tänkt att det bara är att klättra uppåt nu ur hålet! KRAM! / Carolina

Linda sa...

Hej Millan. Läser din blogg varje dag o älskar att titta på dina bilder av dina matlådor, att få läsa hur du kämpar med dieten och träningen! Jag önskar dig verkligen ett stort lycka till o KÄMPA på nu!!! Du e duktig! ser hur du tar i o e jättestark ute i gymet!! Stor kram Linda (instruktör på Nordic)

Sofia sa...

Ibland är det svårt att sätta ord och förstå varför man hamnar i svackor, men livet är en enda stor berg och dalbana. Det enda positiva med svackor är att man ofta tar med sig något nytt, en erfarenhet som man har nytta av i framtiden. Ett stort lycka till och jag tror att du klarar detta galant, bara du vill och lyssnar till ditt hjärta. You go girl!!

Nanna sa...

Millan,nu har jag följt din blogg ungefär ett år och du inspirierar till tusen med härliga matinlägg som får en att vilja stå i köket dagarna i ända och en vilja och livsglädje till tusen.Härligt att se att du ä på banan igen :)
//Nanna

Julia sa...

Du är grymt tjejen!
Kämpa på nu så ses vi snart :)

Stor Varm Kram

Areyanna sa...

Gumman da! Du verkar va en toppen tjej! Har följt dig här ett tag på bloggen! Beundrar din enorma styrka och tränings entusiasm! Du är en vinnare ut i fingerspetsarna redan! Du kommer fixa det här oavsett vad! Vägen till målet är inte det lättaste! Det är konstigt att du har fler dalar än toppar ibland med tanke på din strikta restrigerade kosthållning och träningsdisciplin, det är inte lätta å schemalägga alla bitar å få dem att gå bra ihop=) Tycker du har lyckats bra på alla sätt som man kan! Håller tummarna för dig å skickar varma solskenkramar till en stark och vacker tjej! <3<3<3

catrine sa...

Läser lite bloggar kring fitness och har själv tävlat en gång... Hm nu vill en del av mig tävla en gång till, men en annan säger aldrig i livet...

Summa sumaro... Vi som håller på med sporten blir på ett eller annat sätt som jag ser det sjuka... dvs svårt matbeteende och kroppen är helt vilsen.. kolla bara alla som bloggar om sin diet före efter etc... hur många har inte div olika problem...

Fitness är en fräck grej där man kan omvandla sin kropp enormt men på bekostnad av vad? sunt är det definitivt inte i mina ögon... så den här delen du går igenom som jag tror beror enbart på för lite mat i systemet = ork= för lite "bra" hormoner och press... så ha det i åtanke när det dyker upp... det finns logiska förklaringar och inget fel på dig alls ;)

C

Millan sa...

Anders:
Tack Ander. Du har ju varit med mig ifrån början, så du vet ju hur länge jag har kämpat. Tack för ditt stöd, Kramar!!!

Mamma:
Jag älskar Dig!!!

Malin sa...

Den allra klokaste kommentaren kommer nog från Catrine. Missförstå mig inte nu, jag förstår VARFÖR man vill tävla i fitness, och vad som är "tjusningen" med det. Men det är ju precis som hon säger. Kroppen är inte gjord för att gå på strikt diet. Den tar stryk. Framför allt psyket. Det är nog dessvärre bara att acceptera när man har valt den livsstil som du har. Nu låter jag jätte negativ, vilket inte var syftet! Menar snarare att det absolut inte är DIG det är fel på. Se det så här; om du tar dig igenom dieten så kommer du att stärka tron på dig själv och vad du kan åstadkomma. Om du avbryter och börjar äta mer så kommer du att må bättre av det. ALLTSÅ; Hur du än gör så är ingetdera ett misslyckande! Du kommer att må bättre oavsett. Men jag som har följt din blogg ett tag skulle tippa på att du genomför dieten och står på scenen i december, snyggare än någonsin... ;)

Millan sa...

Bella:
Tack snälla gumman!!! Ditt stöd betyder massor för mig.
Många kramar ifrån Mig

Ellie:
I´m back on track!!! Jag har tagit mig ur min svacka och jag är nu SUPER laddad inför min kommande tävling.
Eftersom jag har gjort en tävling innan försöker jag blunda, tänka tillbaka på förra året och minnas hur otroligt roligt det var.
Nu vill jag dit igen. Det är helt otroligt.
Och jag tillhör inte den skaran som ger upp i första taget. Har jag bestämt mig för något så försöker jag göra allt för att fullfölja mina planer, trots ett o annat bakslag. Jag kommer kämpa till tusen.
Millan

Millan sa...

Anonym:
Precis!!! På något sett blir man hela tiden så påmind när alla just frågar och påpekar dietens påverkan. Hur går det?? Inte långt kvar? Är du hungrig hela tiden? Du ser trött ut. osv
Även om jag vill träffa min familj o vänner så minskar suget o behovet STORT under dietens sluttamp. Jag längtar tills jag bara kan träffas o umgås utan några krav och förväntningar. Bara vara. Just nu gillar jag ensamheten o lugnet;)
Millan

Frida:
Kram till dig oxå:o)

Ida:
Tack!!
På något sett är bloggen ett forum för att få skriva av sig tycker jag. Som en dagbok. Både bra o dåliga tankar o känslor tycker nog jag. Det är så många som bara skriver vad de tror att läsarna vill läsa eller "bara" saklig fakta. Jag vill dela med mig av mig och mitt liv. Vissa gillar det säker meddans andra tycker att det ibland kanske kan bli lite to much.
Det där med självkänsla, går nog att diskutera....
Du är såååå välkommen att följa mig! Kramar

Millan sa...

Fiia:
TACK!!!
Kram

Stina:
Gnistan är tillbaka, och den är nu här för att stanna!! Tack, //Millan

Carolina:
Roligt att du gillar mig o min blogg..;o)Jag försöker bara visa min personliga sida och bjuda på mig själv till 100%.
Jag är nu uppe ur hålet, tihi:D
Kram

Linda:
:D Tack gumman!! Så stark är jag nog inte...tihi. Men jag kämpar på iaf. Kramar

Sofia:
Jag håller absolut med dig!!
På nåt sett tror jag att alla motgångar medför sig något positivt, även om det känns tungt ibland. Det är bara att bita ihop och kämpa sig vidare. Kram

Nanna:
Åhh, tack snälla du! Va gullig du är:) Kram

Julia:
T A C K gumman att du peppar mig så ofta som du gör :)
Om vi inte ses tidigare...så är det BARA 7 v kvar tills vi ses :S, wohoooo. Kramar

Areyanna:
Åhh, vad ska jag säga...?
Tack! Jag kämpar på så gott jag kan, hoppas det räcker enda in i mål..Kram

Millan sa...

Malin:
Tack snälla gumman för dina kloka ord. Jag tar dom till mig!
Jag lovar att jag mår bra nu och jag VILL kämpa vidare mot mitt mål: 5 december!!!
Kram