28 maj 2008

Koppning!!

Imåndags när jag var ledig var jag hos Maud, en kompis på en något anorlunda behandling... Koppning. Det var en helt underbar behandlingsform både för den som får men även för personen som behandlar. Jag blev helt såld på det, jag letar redan efter utbildningar där jag kan kompletera min vanliga massage med denna behandling. Det var jätte kul. Jag var där tillsammans med min underbara vän Lina, så när det var hennes tur fick jag vara med och prova, efter Lina hjälptes hon och jag åt att göra en behandling på Maud. Jag vill gå utbildningen imorn.....Så att jag kan börja behandla nu!! Jag lägger i några bilder, de kanske ser lite läskiga ut men det gjorde inte ont & det är inte farligt.

Dessa koppar satte jag dit på Lina

"Koppning är en av behandlingsmetoderna inom traditionell kinesisk medicin, men också en behandlingsform som på senare tid blivit populär även i väst inom till exempel spa-behandlingar. Koppning används framför allt vid olika typer av smärtsyndrom. Det undertryck som skapas av koppen ger ökad blodcirkulation i hud och underliggande vävnad. Behandlingen ökar borttransport av slaggprodukter, och genom sina cirkulationshöjande och utrensande egenskaper används koppning även inom kosmetisk behandling, exempelvis vid behandlig av celluliter."


Man får räkna med att man får något anorlunda utséende efteråt på de ställen som har behandlas. I vissa fall blir det kraftiga "svullnader" men de lägger sig snabbt. Man får inte vara rädd för att få blåmärken, men det gör inte ont.

Efter behandlingen cyklade jag ner till gymmet med mina märken på ryggen, jag hade mest nere i ländryggen, jag såg & ser inte riktigt ut som Lina gör på sin rygg "fniss". På gymmet körde jag bröst och framsida axlar + cardio innan jag cyklade hem. Jag hann med en morgonpromenix på morgonen innan behandlingen oxå.

Om en timme kommer Johanna & Susanne hit, vi ska försöka hjälpas åt med hemtentan i Folkhälsovetenskap. Ska jag vara ärlig så skolkar vi faktiskt idag... Vi tog reda på igår hur många dagar man kan vara borta ifrån den här kursen för att klara Godkänt. Det låter kanske lite dumt, men de som går i vår klass och alla andra som jag gnäller för, förstår att det är ingen idé att gå på dessa lektioner, vi gör mer nytta hemma! Det ska bli mysigt iaf att de kommer hit.

Jag ska äta lite frulle nu innan de kommer, dax för blåbärsgröt och hallon smoothie =0)

Inga kommentarer: