03 april 2009

Är det farligt att träna??

Hur är det igentligen, är det så farligt som man alltid har hört att träna när man är förkyld??? Jag har har alltid tillhört den skaran som stannar hemma ifrån all form av träning när jag känner av att förkyldningen har bitit sig fast.
Men nu känner jag mig lite halvkrasslig för tredje gången på fyra veckor, uhhh. Jag var ju så sugen på att träna och har verkligen längtat till gymmet efter all vila på semestern att jag bara kopplade bort och ignorerade dessa känningar. Lite hosta, ont i halsen och att näsan rinner, hur kan jag bara "koppla bort" dessa symptom???

De tre gympass som jag har kört under veckan har gått jätte bra, men idag.....7 koppar kaffe, en koffeintablett, 1/2 bulle och ändå piggnade jag inte till när det väl var dax för ett BEN pass i eftermiddags.

För första gången blev jag riktigt arg på mig själv, va fasen gör jag på gymmet när jag är sjuk?? Jag brukar alltid vara "duktig" och stanna hemma när jag är krasslig, för jag vet att jag gör mer nytta hemma än på gymmet då;)
Veckans tre gympass, ett pass på trampmaskinen, ett par mil på cykeln, fullt tempo på lian och för lite sömn = resulterade i att dagens benpass fick avbrytas efter tre RIKTIGT dåliga övningar. Ingen ork, kraft, energi, lust & motivation fanns.

När jag sprang in på toan två gånger för att snyta näsan som rann, fick jag surt gå till skåpet och klä på mig och lämna gymmet med tunga och muttrande steg.
Att jag ev. har en infektion i kroppen kan ju vara en av anledningarna till att jag fortfarande har träningsvärk efter måndagens pass.. Har man en infektion så jobbar kroppen först o främst med att bekämpa den. Muskeluppbyggnad och fettförbränning ligger inte på kroppen PRIO 1 just då.

Jag hoppas för guds skull att jag vaknar pigg, frisk och glad imorn. Jag vill inte vara sjuk, inte NU. Det är vår, då vill jag vara ute, sitta i solen och fika, ta härliga prommenader och jag KAN INTE vara sjuk nästa helg, då väntar vårens stora händelse; Grand Prix i Varberg.

Jag lovar, jag ska vara på bättringsvägen när helgen är slut, om jag så ska vila, boosta med vitaminer och antioxidanter + lite mer vila.
Jag surfade runt och hittade massor av läsbar och intressant fakta.

En kropp som samtidigt utsätts för infektion och fysisk träning får svårt att klara båda. Kroppen prioriterar naturligt immunförsvarets kamp mot infektionen, vilket gör att träningseffekten blir väldigt låg.

Immunförsvaret distraheras samtidigt av den fysiska ansträngningen och får svårare att jobba mot infektionen.

Bland det värsta som kan hända om man tränar med en infektion i kroppen är att man drabbas av hjärtmuskel- eller hjärtsäcksinflammation. Båda påverkar hjärtats förmåga att slå och kan ge bestående men. Vill det sig riktigt illa kan det leda till döden...

När man styrketränar blir man ju inte andfådd på samma sätt som när man springer eller utför annan pulshöjande träning.

Däremot utsätter man hjärta och muskler för plötslig ansträngning och kraftfulla blodgenomströmningar. Styrketräningen sätter igång en tillväxtprocess i musklerna som kan pågå i flera dagar, och den processen distraherar immunförsvaret.

Inte nog med att man gör sin kropp en riktig otjänst, så utsätter man ju de andra som tränar på gymmet för smittan och det är inte särskilt trevligt, fy skäms Millan.

I en lokal med normal rumstemperatur tar det 20 minuter innan alla som är där har utbytt samtliga luftvägssmittor med varandra. Vi brukar drabbas av förkylningar med jämna mellanrum, oavsett om vi är ute bland folk eller mest sitter hemma.
Forskarna tror att sjukdomsperioderna behövs för att lära upp kroppens immunförsvar.

Den som tränar regelbundet bygger upp ett naturligt motstånd mot bakterier och virus.

Om man övertränar blir effekten den motsatta och man drar lätt på sig förkylningar och andra infektioner. Det är väldigt få människor som klarar av att träna varje dag, oavsett om de varierar mellan olika träningsformer och muskelgrupper.

Det är viktigt att vila kroppen emellanåt och ge sig själv tid att känna efter hur man mår.

Därför ska du inte träna när du är sjuk:

Du får sämre resultat. Eftersom nästan all energi går åt för att immunförsvaret ska bekämpa infektionen, finns väldigt lite kvar för att utföra ett träningspass, bygga muskler, bränna fett eller förbättra konditionen.

Prestationsförmågan försämras markant & tillfrisknandet försvåras. Om immunförsvaret distraheras genom att man "stjäl" energi för fysisk träning, kan det ta längre tid att tillfriskna.

En vanlig förkylning kan utvecklas till hjärtmuskel- eller hjärtsäcksinflammation om man anstränger kroppen fysiskt.

Båda dessa kan ge kroniska hjärtproblem och i värsta fall leda till döden.

Var rädda om er! Kram Millan

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kör kanjang:) Det hjälper!

Emma sa...

God morgon och tack för tankvärd och intressant läsning!!

Bra sammanfattning på nåt så allvarligt!

Hoppas ni är nöjda med er resa och välkomna hem igen!

KRAM KRAM

Millan sa...

Anonym:
Jag vet inte om kanjang funkar på mig..jag har provat det några gånger i början när jag börjar känna av förkyldnings symptomen utan några resultat?
Nu mår jag bra iaf:) Millan

Emma:
Tack.
Tyvärr vet jag att det är ganska vanligt iblan tjejer och killar som tränar mycket och ofta har svårt att stanna hemma ifrån gymmet när de känner sig lite krassliga. Dels pga det dåliga samvetet av att inte vara där men även av att inte få göra det man kanske tycker är det roligaste i livet; att träna...
Men det är väl värt att uppmärksamma hur allvarligt det faktiskt är att träna med infektioner ikroppen. Kram