19 juli 2010

Saffranspannkaka

Saffranspannkaka, finns det något mer Gotländskt än så???
Inte mycket, skulle kunna vara ett grillat får o lite Gotlandsdricka i så fall. Men för mig är Saffranspannkaka sommar, Gotland o semester.
Så självklart slängde jag ihop en igår för att "fira av" sista semesterdagen.. Jag utgick ifrån ett recept men självklart gjorde jag min egen tolkning av det:D Hur enkelt som hellst om man gör den lätta varianden, och det tycker jag att man ska göra på semestern för den blir riktigt god!!
2 st små eller 1 stor korv med risgrynsgröt
1 kuvert saffran
2 tsk socker (skulle vara 3 msk enl. receptet men jag tycker det är sött o sliskigt utan sockret ändå..)
3 st ägg
1 msk mjölk (skulle vara 2 dl mjölk och 1,5 dl grädde...men jag vill inte ha den så lös o rinnig)
Vispa äggen fluffiga, rör ut saffranet tillsammans med mjölk o socker. Vispa i saffranet i äggfluffet och rör till sist i gröten.
Ner i valfri form, pannkakan ska vara ganska tunn, så jag tror att de flesta gör den i långpanna, men jag gjorde min i en fin pajform, vilket gav en lite tjockare kaka.
200 grader i 25-30 min.
I stället för massa sliskig sylt hade vi färska bär; jordgubbar, hallon, bigaråer o blåbär. Mycket godare än sylt och även nyttigare såklart;) Vaniljvisp + kesella & vispgrädde (20%)
Nästan så att man kan se denna efterrätt som lite nyttig...?! Då den innehåller en hel del ägg (protein) och inte så mycket fett, tyvärr så är det en del kolhydrater i gröten, men det finns betydligt mycke sämre efterrätter..
Lycka till o smaklig spis:)Innan vi högg in på efterrätten mumsade vi i oss två stora räkmackor som Britt hade gjort till oss. Vi som Älskar räkis!!!
Japp, är det semester så är det...det blev nog två eller kanske tom tre glas vin oxå ;o)

7 kommentarer:

John sa...

Grymt! Värsta byggarmaten. Det borde man ju nästan testa om det inte vore för att jag tröttnar efter 10 minuter i köket:)

Charlotte sa...

Hej Millan!
Vill bara tacka för en oerhört inspirerande blogg på alla sätt och vis! Alltid lika kul att titta in och se vad du tar för dig både i köket och på gymmet!
Kör på! =)
KRAM

Nenne sa...

Hejhej!

Ser ut som du haft det riktigt sköna dagar/veckor här i sommar ,-) Härligt!

Tänkte fråga dig om kosttillskotter FatBurn från TP.
fungerar det att ta under en byggar-tid? eller är det helt onödigt då? ,)

Malin sa...

Hej, grymt inspirerande blogg du har!
Tänkte om du kunde hjälpa mig med en sak, gymmar ca 4 ggr i veckan gjort i ca 1 år. Vilket gett resultat, men nu vill jag inta ngt för att bättra på resulteten. Ngn form av Protein tillskott eller så. Så frågan är vad du rekomenderar?

Sanna sa...

Tack för receptet! Ha en bra dag :)
*gillar din blogg*

Anonym sa...

Kul att se=o)
Som alternativ till risgrynsgröten har jag testat keso med gott resultat=op.

Millan sa...

John:
Lite mer tålamod än 10 min måste du väl ha..? ;o) Prova nu till helgen!

Charlotte:
Tack snälla rara du!!!
Kram

Nenne:
Fat burner är ett tillskott som bla hjälper till att höja termogenesen, alltså din kroppstemperatur.
TopFormula sammanfattar Fatburner så här på hemsidan:
- Ökar snabbt förbränningen av kroppsfett!
- Ökar Din metabolism - ämnesomsättning!
- Ökar Din mättnadskänsla & dämpar sötsuget!
- Ger ökad energi!

Enligt mig och min uppfattning kan du äta fatburner under en muskel uppbyggnads period, den hämmar inte muskelutvecklingen men samtidigt kanske inte du får ut det optimala ifrån dina båda viljor o önskemål, dvs bygga deff;o) Men du förlorar inget på det. Hoppas du blev lite klokare nu, Lycka till! Kram

Malin:
Tack!!!
Va rolig att du utvecklas och går framåt i din träning, visst är det härligt;o)
Som du själv skriver så stannar det nästan av lite och man kan ev behöva ta hjälp av ngt tillskott som tex proteinpulver. Jag tycker absolut att du ska testa. Jag rekomenderar dig gärna TopFormulas produkter. Mina favoriter bland proteinet är mintchoklad & vanilj/päron :D Jag äter även BCAA regelbundet för att få i mig en extra boost av aminosyror, du vet byggstenarna för musklerna;o)
Om du även tränar hårt och mycket kanske en pre workout produkt skulle vara något oxå?? Jag älskar den iaf!! Lycka till, Kram!

Sanna:
Tack!! Varsågod;o)

Anonym:
Jag har själv tänkt göra den på keso då jag tyckte att gröt varianten var lite väl söt o sliskig. Men när man ska bjuda svärföräldrarna som älskar gotti gotti så får man göra sig till och fixa det på rätta settet, tihi...
Nästa gång blir det keso!!!