02 februari 2010

Är alla inne i en formsvacka??

Efter att suttit flera timmar och pratat med en vännina om allt i livet, mellan himel o jord kom vi självklart in på träningen och den urusla kosthållningen som jag faktiskt har just nu. Ena dagen äter jag jättelite o fel mat meddans andra dagen massa skit. Jag har liksom kommit in i en ond cirkel som just nu känns omöjlig att bryta...
Träningen har oxå varit lite sisådär den senaste tiden, jag kör min morgoncardio nästa varje morgon, och är nog på gymmet iaf 4-5 ggr/vecka. Men när jag är där latjar jag nästan bara runt känns det som. Jag har inte den DÄR glöden och lusten till att ta i som fasen och göra massa PB hit o PBn dit. Det är nästan som en"fritidsgård" för mig i min egna lilla bubbla. Känns som jag bara svamlar en del nu, men det känns lite skumt. Jag älskar ju att träna, men nu vet e fasen var problemet är??? Under våra långa och djupa diskusioner vi hade igår, sa hon att hon kände det samma som jag förklarade. Hon tävlade oxå på FF-09 och efter tävlingen har hon inte hittat gnistan heller...även om MAN vill, till 110% hitta tillbaka till stunden då träning, kost och någon form av kontroll fanns så känns det så skönt att bara skita i alla krav, måsten och förbud som vi har levt under i så många månader i höstas/vintras fram till tävling.
Jag har även haft regelbunden kontakt med en av mina fina vänner som bor lite söder ut, hon känner PRECIS samma känslor. Det roliga, spännande, mysiga, häftiga, positiva och förväntansfulla inför diet, träning, kost och tävling är HELT bortblåst för henne oxå. Det liksom försvann i det snökaoset som nu är i Sverige. Jag har även läst på lite andra fitness/träningsbloggar och jag får uppfattningen av att det är många tjejer som just nu är inne i någon form av svacka..kan det smitta? Är det en "fitness sjukdom"?? Kan vi tillsammans bota oss och komma ur detta virus eller måste man trycka på ctrl + alt + delete? Och börja om från början??
Hur som hellst så mår jag bra nu, trots mina kilo över tävlingsform och även över den form som JAG VILL ha. Men blir man lyckligare av att vara smal, hård, deffad, se alla konturer och ådror lite här o där och i "perfekt form"?
Nae, inte jag iaf. Jag kan inte påstå att jag mådde så jäkla bra de sista veckorna innan tävlingen. Det var så mycket som jag var tvungen att säga ifrån till och avstå ifrån som självklart var kämpigt i mellanåt. Även om jag ville göra det just då så lever jag livet just nu och gör det som faller mig in, och det är livskvallité för mig IDAG!
Jag kanske var i bra form (trors att jag hade svårt att inse det då) men jag hade svårt att njuta av livet på samma sett som jag kan göra idag!
Hur anses vi "Fitness mäniskor" nu när jag har öppnat mitt hjärta och delat med mig av mina (+ ngr av mina vänninors) känslor?? Livet är inte en dans på rosor, men det är kanske tur det, för hur skulle det annars se ut? Ett bevis på att även "vi" är vanliga människor. Det finns faktiskt de som tror att personer som sysslar med Fitness eller Body Building inte har något jobb, utan livnär sig på denna sport. Och att det inte är något märkvärdigt att tävla i en så "flummig sport"... Tyvärr är det inte en endaste av mina vänner som har den förmånen att bara ligga på soffan och låta pengarna rulla in, utan det är bara ett intresse, en hobby. Vi tränar, äter, sover, och gör vanliga saker som en "vanlig" människa oxå gör.

12 kommentarer:

Anli sa...

Tror absolut att du hittar tillbaka! Jag har inte tävlat själv men lever i en strikt kost & träningsvärld med fokus på att en dag tävla. Så jag kan föreställa mig hur det kan kännas efter en tävling att man bara släpper på allt. Oftast (för mig) brukar det vara så att ju mer man tänker på att man har en dålig dag eller en svacka desto mer förlängs symptomet.
Och all den här snön gör ju inte saken bättre :)

Ha en skön dag!

Lina sa...

Tror du hittar tillbaka! Har precis hittat min motivation igen efter en rejäl nedförsbacke!

Det är bara att fortsätta vara omotiverad ett tag för det kan ju alltid bli bättre! :D

Grym blogg föresten! en stor del av min motivation kommer härifrån :D

Julia sa...

Ibland får man svackor, men man frågar sig själv varför - eftersom man vet att i själva verket ÄLSKAR man träningen. Okej att man kan tappa karraktären med kost, och särskilt efter en tävling. Jag hade urusel och osund kost mellan Aug och tills December ungefär. Startat igång igen och kör nu lite diet för att komma på fötter och få in rutiner igen, för jag älskar rutiner - det jag mår bäst av, och tror du också gör det egentligen. Men ibland behöver man släppa lite på sina tyglar och bara få göra det man känner för, äta det man får lust med utan ngra spöken i huvudet (vilket iofs är nästan omöjligt men...) bara kunna vara och göra det som faller en in. Och ibland när just träningssugen släpper kan det ist vara bättre att ta ett litet uppehåll för att få tillbaka motivationen. Dwet hjälpte mig, körde på med kardion som vanligt men uppehåll med styrkan och sen var jag fot for fight... Men jag blev också helt nere, depp, och nästan arg eftersom jag vet jag älskar träningen annars. Men som sagt, det finns alltid svackor, gäller bara att ta sig igenom dom på bästa sätt så löser det sig sedan och blir kalas! Lovar dig, du är en kämpe dessutom. Kör så det ryker gumman!

Anonym sa...

Hej
Är inne ibland och läser din blogg, och andras träningsbloggar också för den delen. Jag slås precis som du av att de som skriver bloggar, är ur vad jag kallas "fas".
För mig är det obeskrivligt hur man kan leva "olika" liv; tävlingsliv = ON season och det såkallade normala livet = OFF season?!
För mig är det året runt, samt tagga till, vid vissa specifika dagar osv. Jag lever träning, det är jag, men så är det förmodligen inte för alla andra, 99%.
Jag vet inte, bara en tanke då jag läser.
Det viktigaste är nog att acceptera läget och sig själv.
Lycka till
Du bjuder minst sagt på intressant läsning för oss lite nyfikna!

Johanna Berggren.

Cecilia sa...

Hej Millan!

Jag kollar till din blogg då och då och också andra fitnessbloggar.
Håller med om att efter december är det inte många som håller träningen och maten så hårt som annars.

När du känner det är dags för dig att ta tag i allt kommer du att ha denna period att kämpa emot och tiden innan december att sträva åt!
Att du också har det tungt kring ditt jobb att ta tag i tror jag också skälper en del.

Så var inte så hård mot dig själv! Kroppen behöver säkert en liten vila efter att ha varit så hårt hållen så länge! Landa nu och du kommer komma tillbaka starkare än någonsin!

JAG TROR PÅ DIG!
Hälsningar Cecilia

Johanna HK sa...

jag hör till de som är i en rikgti svacka! kommer hem på em och vill bara ligga i sängen/soffan och käka skit och glo på tv. Träningseuforin va det länge sen jag upplevde och det känns asjobbogt att behöva ta sig iväg och anstänga sig liksom. Tidigare var det ju det bästa som fanns! Fattar ingenting...

Som vanligt...älskar din blogg!

Denicé-fitness sa...

Kunde inte sagt det bättre själv gumman!
Så sant, så sant.
Love u an MISS u!!!!
Puss vännen =)

Sanna sa...

Heej, skönt att du delar med dig av dina känslor, för på något sätt känns det ändå bra att höra att andra är i samma sits som en själv. Jag tycker iofs fortfarande att det är grymt kul att träna och kör på ordentligt när jag är på gymmet men klart det var lättare när man hade ett tydligare mål, nu känner jag mig mer osäker på vad vill jag egentligen ?!?

Kosten måste jag säga är riktigt svårt, förstår precis hur du menar det där med att det blir lite varannan dag, och tyvärr för lite en dag, och för mkt en annan.

Sen det här med att vara nöjd med hur man ser ut, klart det är jobbigt att lägga på sig så mkt fett som man gör efter tävling och det är nog inte så konstigt att det tar lite tid för kroppen och framför allt knoppen att vänja sig.

Jag tycker iaf att du är grym och vill önska dig all lycka till på arbetsintervjun!

Kram Sanna

Lina Sirén sa...

Du vet att jag känner precis som du vännen! Jag tror det kan vara bra att bara få känna sig lite omotiverad och göra annat ett tag, så kommer säkert motivationen tillbaka sen som ett brev på posten :o) Din arbetssituation har ju säkert bidragit en del också, så var det för mig förra året. Det är skitjobbigt att känna sig så osäker!

Vi får boka in en riktig myshelg framöver gumman! Miss you!

Jättestort lycka till på intervjun!!!

KRAAAM!

Anonym sa...

Måste nog hålla med om att det råder någon formsvacka. Jag har vilat ifrån träning och diet sedan november. Tror man behöver vara ifrån det för att uppskatta det. Jag börjar sakta men säkert hitta tillbaka till min motivation, jag tänker dock inte stressa fram den, det blir bara pannkaka.

Jag känner lite att det känns som vi fortfarande är inne på 2009, vinter, snö och mörkt. Så fort det blir bar-mark igen tror jag vi får upp vårt jävlar anama att köra på.

Lycka till, till oss två nu o alla andra. Hoppas motivationen kommer./// Nina

sofiLindberg sa...

Du är så himla vacker millan. Man får käbnna sig vilsen ibland man får tillåta sigt själv att känna så för vipps svänger det och man vet vad man vill.
Oavsätt vilket väder det är så är du fantastisk och en otrolig inspration!
Stor kram ifrån sanvdivken

Anonym sa...

Hmm that's amazing but actually i have a hard time seeing it... wonder what others have to say..