28 februari 2010

"Min Pankis"

Har ikväll pysslat, fixat o styrt efter att ha kommit hem ifrån middags kalas hos Patzi. Daniel o jag har även varit en snabbis till Linköping o NetOnNet och lämnat tillbaka en av våra nya mini datorer. Det fanns ingen tid över till gymmet idag, efter fikan med Malin blev det lite shopping ist. Två påsar med lite blandad kompott fick jag ihop, toppar, klänning, linne och en cardigan.
Till kvällsmat gjorde jag en tallrik med lite av varje till Daniel....

Och till mig en Pankis!!!
Jag brukar få massa frågor om receptet på den, så jag skriver ner hur jag gjorde idag.
Du behöver:
-äggvita
-sötningsmedel
-proteinpulver
-frukt alt. bär
-keso/kesella

Bara vitorna (jag använde idag 4 st)
Vispa vispa vispa till hårt och fast skum tillsammans med en tsk sötningsmedel. Det är JÄTTEVIKTIGT att bunken och visparna är HELT rena o torra, inte en endaste liten gnutta äggula får ha kommit i kontakt med vitorna när man börjar vispa. Skulle man slarva med detta kommer man ALDRIG få till en fast maräng, hur mycket och länge man vispar...
Klara.. färdiga.... KÖR!!
Jag o min bunke ;o)

Härlig fruktsallad. Jag tänkte från början bara göra lite till kvällen.....men jag tror att denna sallad kommer räcka till hela veckan.
Det kommer nog bli fruktsallad o keso till frukost imorn..;o)
Hårt och fast...precis som jag vill ha den....
Kan man vända bunken upp o ner, utan att få vit gegga i huvudet så har man lyckats:D


Jag älskar kardemumma!! Innan jag slänger in pankisen i ugnen smaksätter jag marängen ordentligt.
Redo för ugnen
Ca 8 min i ugnen på 200 grader.
Man får kika in i ugnen med jämna mellanrum så den inte blir bränd.
"Min Pankis"
Idag blandade jag kesella och keso + lite vatten innan jag smetade på det på pankisen och toppade med fruktsalladen och valnötter!!!
Readyyyyyyyyyyyyy!

Yammiieeeeee

12 kommentarer:

Madde sa...

Kan man göra den utan proteinpulver, eller får den konstig konsistens då? Och om man ska ha i proteinpulver, i vilket stadie under "bakningen" slänger man i det? :)

Marie sa...

Mm ska absolut testas! :) Men när ska proteinpulvret i?

Phia sa...

Du är helt otrolig med dina recept! Blir sugen på att göra en pannkaka på ditt vis, ser såååå smaskigt ut :o)
Kramis Phia

Anonym sa...

Varför äter du inte samma mat som din pojkvän?

Satu sa...

Fyyyfasiken, de där måste va den (till utseendet) godaste "pankisen" jag någonsin skådat! MUMS :)

Millan sa...

Madde & Marie:
Proteinet ska i efter att vitor + sötningsmedlet har blivit hårt skum, då ska man vispa i proteinet snabbt, igentligen ska det bara blandas i.
Visst kan man göra pankisen utan proteinpulver. Med proteinpulvret i blir den lite mjukare. Proteinpulvret agerar liksom mjöl...utan blir det mest som en krispig maräng.
Prova gärna båda delarna:)
Lycka till, Millan!

Phia:
Du måste prova, Kram!

Anonym:
Vi äter för det mesta samma mat, men tycke o smak får ibland bestämma våra måltider...vi äter vad vi är sugna på:)

Satu:
*LER* Tack snälla!
Den är helt otroligt god oxå! Jag älskar den, o gillar man sötsaker tycker jag absolut att man ska prova att göra den.
Lycka till!

Kajsa sa...

Den tallriken såg inte hel fel ut!!

Jennie sa...

Det där ser ju underbart gott ut =)

Millan sa...

Kajs värld & Jennie:
Mmmmm mumma ;D

Christina sa...

Jag testade att göra den idag och det var fantastiskt gott! Använde proteinpulver med vaniljsmak :-p tack för receptet, kommer att användas fler gånger!

Emma sa...

Jag måste ha gjort jättefel :( För hur god den än såg ut var det bland det äckligaste jag har ätit. Konsistensen av söta ägg. Blää. Men det doftade underbart. Tror allt gick åt pipan när jag blandade i proteinet, efter det slutade smeten vara hård och fluffig och blev istället platt och rinnig. Hur lyckas du så bra?:)

Millan sa...

Christina:
Roligt att du gillade den! Det går att ha i nästan vad man vill för att smaksätta den:)

Emma:
Proteinpulvret ska i sist och egentligen bara "blandas i" och man får inte ha i för mycket för då "dör" smeten och blir en rinnig smet bara. Ge inte upp, prova igen!! Jag har misslyckats många gånger :o)