22 januari 2009

Älgburgare

Nackdelen när man inte går på diet är att man har inga strukturerade planer över maten. När man "får" äta är det så otroligt svårt att bestämma sig för vad man är sugen på. Under diet är det bara att äta den färdiga lådan, vare sig man vill eller inte.

När jag var och handlade i eftermiddas gick jag och funderade på vad vi skulle äta till kvällen???

Jag blev grymt sugen på hemma gjorda hamburgare, det händer inte ofta som ett sånt sug kommer. Jag gillar inte alls hamburgare "ute" varken ifrån mc donalds, max, burger king eller sibylla, men när man gör egna kan det vara riktigt mumsigt. Jag vet inte om det har nåt att göra med att jag jobbade fyra år på sibylla??? Det blev ganska många hamburgare då.... ;)

Vi fick två kilo älgfärs av Nina & Tobbe i veckan som blev perfekta hamburgare. Älgfärs är otroligt fettsnålt så jag lyxade till det med lite guacamole som fick aggera dressing.


Ca en halv lök som jag hackade i en mixer

Färs, lök, vitlök, salt, vitlökspeppar, sambal oelek, ett ägg

Inte så snygga, men de var riktigt goda.

Självklart gjorde jag min vitlökssås på kesella till, den funkar till allt

Kvällen guacamole blev en enkel variant av vad som fanns hemma;
avokado, vitlök, sambal, örtsalt & lite kesella.


Påväg till skolan började servicelampan lysa och bilen bara "dog" mitt i bilkön...Super kul.
Som tur var jag nära Daniels jobb, jag fick igång den utan problem och kunde överlämna bilen i trygga händer hos Daniel och Möller på Autoexperten. Jag vet inte riktigt vad det var för fel, men nåt med att den inte fick luft??? Vem får inte det ibland? :o)

Som tack för hjälpen har gjort några små frukostmackor till grabbarna. När man inte betalar för varken delarna eller arbetet kan jag iaf göra det jag är bäst på: Laga mat!


Räk, kräft och laxmacka

Leverpastej & kalkon.
Parmaskinka, mozzarella & soltorkade tomater
Idag var det vila ifrån träning, imorn är det ben! Skönt, jag gillar att köra ben, det är härligt att ta ut sig ordentligt och gå ifrån gymmet nästan hasandes ner för rulltrappan....
Igår när jag kom till gymmet bestämmde jag mig för att idag ska det bli ett helvetes bra pass. Och det gick skit bra, och det var superskoj. Jag körde bröst + axlar och 30 min på trampmaskinen. Klart bästa passet på länge, i´m back!
Som stöttande coach till Sandra var jag förbi henne en snabbis igår efter träningen då hon låg hemma i magsjuka. Efter att ha kräkts i ett dygn och bara fått i sig blåbärssoppa tyckte jag att hon behövde lite fast föda och proteiner. Inte det bästa men jag köpte med två bars till henne, bättre än ingenting iaf och hon blev överlycklig:o)
Nu är det dax för kesellaröra och sen är det läggdax, för imorn kommer bli en jätte bra dag som jag ser fram emot!
Love Millan

4 kommentarer:

M sa...

Hejhej tjejen!
kunne jeg fått oppskriften på vitlökssås på kesella?
Ønsker deg en riktig god helg!

Ebba sa...

Gott =) Du verkar jätteduktig på att laga mat. Hoppas att du får en skön helg!

Millan sa...

Martine:
Jag använder mig nästan aldrig av några recept när jag lagar mat utan "känner" mig fram. Jag brukar göra min vitlökssås så här:
kesella ca 250g, vatten (till önskad konsistens) vitlöksklyftor ca 2-3st, salt & svartpeppar. Ibland har jag i andra kryddor oxå för att variera mig lite. Lycka till. Millan

Millan sa...

Ebba:
Duktig vet jag inte, men det brukar för det mesta bli både bra och gott. Jag är ju utbildad kallskänka/kock och har ett brinnande intresse för matlagning vilket gör att jag vågar prova och exprimentera lite mer än andra kanske? Millan