16 januari 2009

Morgon spinning

Jag bestämde mig igår kväll att jag skulle ge mig ut på en morgonpromenad idag. Jag tycker det är så otroligt skönt att börja dagen med en härlig powerwalk. 60 minuter, ensam i fin natur, ipoden i öronen och bara få rensa tankarna är nåt jag uppskattar att starta dagen med.

Det spelar inte nån roll om det är under diet eller offseason, sommar eller vinter jag tycker det är skönt med MIN tid för mig SJÄLV innan frukosten.

Men när termometern stod på -10,6 grader var jag glad att jag hade min spinningcykel. Visst sägs det "Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder". Men jag idag blev det ett kort spinningpass på 25 minuter. Bättre än ingenting;)

Det märks att jag inte kör min morgoncardio längre som jag gjorde under dieten. Då satt jag på cykeln 6 morgonar i veckan. Konditionen i morse var bland det värsta jag har varit med om tror jag. Det har säkert lite att göra med att jag har varit sjuk och rört på mig minimalt lite oxå. Men det ska det bli ändring på. Så ofta jag kan ska jag lägga in lite cardio på gymmet efter styrkepasset + de dagar jag inte har skola ska jag lägga in lite morgoncardio. Jag ska på semester om ca 8 veckor och då vill jag vara i lite bättre form än vad jag är idag:o) det är bara att kämpa på!

Både jag och Sandra har träningsvärk i axlar och böst efter gårdagens pass, bra kämpat. Jag känner även av den svidande smärtan i biceps fortfarande...

Daniel är hemma ifrån jobbet idag. Han har åkt på min förkyldning och har feber, det är sååå synd om honom... Jag fick vara en bra fru och göra frukost framför tvn åt honom;)


Daniels frukost; när han inte äter sin ordinarie frukost som han gör sex/vecka, har han en förkärlek till dessa sockerbomber till yoghurt och grovt bröd med avokado, ruccola och parmaskinka.


Igår var det min och Sofias sista dag med vår projektskrivning. Det var väl värt att fira med en trerätterssupé.... Till förrätt gjorde jag en skagenröra med räkor, kräftor, äggvita, kesella, rödlök, rödrom och avokado, som jag la upp och serverade i avokadoskalet. (tyvärr glömde jag ta en bild på den)


Tillvarmrätt:

Kyckling, potatisklyftor i ugn, sallad, champinjoner, vitlökssås på kesella och bearnaise delight. Är man svag för bearnaise sås men har inte mage att trycka i sig 80% fettig sås så kan jag starkt rekomendera keldas kalla Bearnaise Delight med endast 8% fett. Jag var lite skeptisk till en början på hur denna skulle smaka då jag vet att en "riktig" bearnaise görs på ägggulor och olja, medans denna är baserad på mjölk??? Men jag tycker den är jättegod, känns 100 ggr bättre för samvetet (& formen) att ta två skedar av den ist för tex Lohmanders/Ridderheims :o)


Till efterrätt syndade vi med en Gino och vaniljglass (lättglass).




Jag föredrar mycket hellre lättglassen framför gräddglasen då jag tycker den är för "smörig" i smken.

7 kommentarer:

Madde sa...

Det där såg supergott ut. Hur gör du vitlökssåsen med kesella? -10,6 grader är ganska varmt för vi har -22 här uppe i Sundsvall. Promenaden går ganska fort då :)

Millan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Millan sa...

Madde:
Visst är inte -10,6 grader jättekallt, men när man har andra alternativ så är inte en kall promenad det som lockar mest. Jag har ju den fördelen att jag kan välja mellan en spinningcykel och en trampmaskin här hemma när vädret inte tillåter.

Min vitlökssås är super enkel:
*kesella
*vatten (till önskad konsistens)
*pressar ner vitlök
*salt
*svartpeppar

(*ibland hackar jag ner purjo eller rödlök oxå)
(*ibland tillsätter jag färsk basilika lr timjan för att få en annan smak)
Det är bara att prova sig fram, Lycka till. Millan

Anonym sa...

Två skedar bearnaise, du menar väl två dl? =) / Såsmannen...

Millan sa...

Anonym:
Haha. Jag är inte sån som vill dränka min mat i sås. Jag gillar oftast maten bättre än såsen. Så för min del räcker det med att bara "dutta på" lite sås.

Om du är en såsoman är kanske "min" vitlökssås gjord på kesella nåt för dig;)
//Millan

Anonym sa...

jag håller med! inte gott när den är "gräddig". skall försöka mig på egen yoghurtglass ngn dag :) ngn bra tips på recept :)? svara gärna i min blogg. mvh J

Millan sa...

Julia:
Du har svar i din blogg....Millan