26 januari 2009

Söndagsmiddag

När jag var barn och bodde hemma hade vi alltid söndagsstek, gryta eller nån annan form av husmanskost då hela familjen åt tillsammans. Igår blev jag så sugen på att göra nåt liknande.

Jag slängde in en hel rostbiff i ugnen som jag satt en stektermometer i så att den blev perfekt rosa. Det var riktigt länge sen jag åt en stek.

Självklart gjorde jag grönsaker, sallad och lite ris till. Rödvinsåsen som jag gjorde till var riktigt god. Det är inte ofta man unnar sig så god och ordentligt tillagad mat. Det är absolut inte svårare än att steka köttbullar som att tillaga steken i ugnen, den sköter ju sig själv. Visst tar det lite tid, uppemot en timme, men vad gör det, jag kunde fixa med annat under tiden.

Jag hade i morötter, lök, champinjoner och soltorkade tomater.

Idag ska jag fixa iordning veckans matlåder, tror jag ska göra fläskfilé och nån fisk tror jag. Jag får se vad jag hittar i kyl/frys.

Igår blev det vila ifrån all träning, men idag har jag avverkat 50 minuter morgonspinning och i eftermiddag ska jag iväg till gymmet och köra armar.


Kanske måste läsa på lite inför den nya kursen imorn.


Hej så länge..................

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej. Tänkte fråga dig som är expert på detta med mat och träning:). När man är sjuk (t ex magsjuka el influensa) så äter man ju oftast inte så mycket och man rasar några kilo på kort tid. Tyvärr går man ju upp dessa kilon (nästan) lika snabbt. Jag har alltid undrat vad det är man minskar på: fettet, vätskan el musklerna i kroppen?
Skulle bli jätteglad om du ville/kunde svara! Tack för en bra och inspirerande blogg så länge!

M sa...

Mmm,så godt med ordentlig søndagsmiddag en gang iblant:-)
Kos deg på gymmet idag søte!
kram

Millan sa...

Petra:
Tack för dessa ord! Expert vet jag inte om jag skulle kalla mig men jag kan ge dig mina tankar runt din fråga. Jag ska försöka formulera mig så lätt som möjligt.
Jag är inte nåt proffs innom detta men jag resonerar iaf så här:

Som när som helst när man ligger på underskott (äter minder än vad man gör av med) så går man ner i vikt, både iform av fett, muskler, glukogen men även vätska såklart.

Under en ev. magsjuka eller annan sjukdom brukar problemet vara att man har svårt att både dricka och äta. Eftersom kolhydraterna binder vätskan i kroppen så tappar man mycket vätska då man inte äter nån mat.
Man vill gärna önska att det är mestadels fett som man blir av med då man kanske går ner 2-3 kg under en magsjuka.
Men tyvärr, för att kroppen ska släppa på fettet offras oftast vätskan och muskel glukogenet först innan kroppen vill göra sig av med det härliga värmeisolerande och stötdempande skyddet vi har under huden;)

Självklart tappar man lite fett oxå, men sällan så mycket som man kanske hoppats på.

Som du skrev, när man blir frisk går man oftast upp alla samtliga kilon, vilket har sin enkla förklaring i att vätskebalansen återställs väldigt fort när man kan dricka och äta igen,(tänk på att vi består av 60-80% vatten).
När man börjar äta fylls muskel
glykogenet på och har man gått på "svält" under en längre tid blir fettcellerna så glada när de får energi att de vill ladda upp inför en ev. ny svält....innan de fattar läget och känner att de är hemma på banan igen.

Jag kan inte svära på att det stämmer till 110% att så som jag resonerar är helt rätt då jag inte har någon djupare medicinsk utbildning.
Men så här tror & resonerar i alla fall jag. Hoppas du blev lite hjälpt av mitt något så invecklande svar. Kram