16 januari 2009

Sandra flyttar ut...


Nu är Sandras träningsläger/kostskola/inskolnings vecka slut. Nu ska hon hem och klara sig själv med matlagning, uppvägning, inhandling och motivation...


Ingen som tjatar om att förbereda frukosten redan på kvällen, att fixa iordning alla morgondagens mål på kvällen innan läggdax, packa träningsväskan och framför allt: Ingen som lagar mat & mellis lådor!


Tummen upp för gröt frukost!
Den mumsiga gröten:
havregryn
rågflingor
kruskakli
krossade linfrön
solroskärnor
hallon/blåbär


Nu ska hon klara av att stå på sina egna ben (även om de inte är så långa...) är hon påväg att falla så finns jag alltid där och fångar upp!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Ni är grymt lika måste jag säga! Hur många år skiljer det på er?

Millan sa...

Malin:
Vi har väl fått höra x antal tusen gånger att vi är lika.
Det händer nästan dagligen att folk på stan tar fel på oss;)
Jag är tre år äldre än Sandra.
//Millan

Anonym sa...

Hej gumman! Hänger ofta här på din sida nu för tiden och antecknar recept... =) Måste fråga, vad är kruskakli för någto och var köper man det? kram Elin

Millan sa...

Elin:
Hej gumman! Kul att du vill följa mig i köket;)
Kruskakli finns att köpa i alla mataffärer och står på hyllan bredvid havregrynen. En liten påse som bara kostar runt en tia.
Kruskakli innehåller 50g kostfibrer/100g vilket är väldigt mycket.
Under dieten åt jag det mycket för att få i mig kostfibrer vilket annars kan vara svårt under en ganska lång diet på lågt energiintag.
Plus att det väger väldigt lite vilket innbar att jag kunde äta ganska mycket av det och blev på så sätt mer mätt;)Det innehåller väldigt lite kolhydrater oxå.
Nu är det av vana och att jag gillar det, som jag fortsätter att äta det i gröten.
Hoppas du blev nöjd med mitt svar. Ring om du undrar över något. Kram!!

Anonym sa...

Hej!

Först lite cred för en intressant blogg, brukar kika in här och skriva ner dina braiga recept :)

Nu ere så att jag är en total disaster i köket, så det här är säkert en jättedum fråga. Men ska man koka ALLA ingredienser ihop till en gröt, eller ska nånting i efteråt? Och sen undrar jag även hur mycket man ska ha ungefär av varje ingrediens.

Ha det bra!

Millan sa...

Rookie:
Kul att du tycker att jag har en bra och intressant blogg.
Det var absolut ingen dum fråga du skrev. Jag ska skriva exakt hur jag gör:

20g havregryn, 10g rågflingor, 5g kruskakli, salt i en skål.
Häll på ca 1,5-2 dl vatten och rör om och in i micron 1,5 minuter.

Undertiden gör jag smoothien:
20g vanilj protein, 1,5 dl mjölk, ibland en halv banan mixa ihop så att proteinet löser sig.
Sen har jag i massor med hallon & blåbär och mixar allt till en tjock gegga, ser ut som en sorbé glass nästan.

När gröten är klar i micron rör jag om och har i blåbär och hallon så att de tinar i den varma gröten och sammtidigt svalnar gröten till perfekt ätvänlig värme, bara att slå på smoothien på gröten och sleva in!

Lycka till. Jag tror och hoppas du kommer att lyckas med en supergod och mättande frukost nu framöver. //Millan

Millan sa...

Rookie:
Jag glömde skriva att jag har ca 1 tsk krossade linfrön och 2-3 tsk solroskrnor i gröten oxå. Millan

Anonym sa...

Tack för receptet. Helt underbar gröt, kommer göra denna ofta :)

Millan sa...

Rookie:
Visst är den underbar.
Tycker man inte om vanlig gröt, är det väl värt att testa denna, och tycker man om vanlig så älskar man den... ;) Millan