22 juni 2009

Byggkillar o mackor????


Vad är det med alla byggjobbare och deras otroligt dåliga kosthållning?? Jag känner ingen eller har inte sett någon inom bygg, el eller målare (hantverkare helt enkelt) som lever sunt....de är kanske inte feta eller mer ohälsosamma än någon annan. Men vad lever de på för mat till lunch??? Stora muskulösa och välväxta män borde veta bättre, men de äter sämre än någon annan arbetarklass.
Just nu har vi ganska många "byggkillar" i butiken då vi håller på att bygga om. Under ca tre veckor har de suttit och nyttjat vårat lunchrum så jag har haft span på dem när de har rast o äter lunch o fika. Inte en endaste dag har någon av grabbarna/gubbarna haft en näringsrik, god och hälsosam lunchlåda. Det har varit allt ifrån falukorv o mackaroner, grillkorv o spagetti, skinksås o pasta, ugnsfalukorv o potatismos, mm. Och självklart en o annan hämtlåda.
Men det värsta av allt som jag ser väldigt ofta (har haft den uppfattningen i många år) varför lever dessa män på smörgåsar???
Okej om det var störa, fullkornsbröd med mättande och matiga pålägg, som tex lax, räkor, skinka, ägg, tonfiskröra, kyckling osv, men aldrig det.
Senast idag satt en karl och åt tre skogaholmsmackor med EN korvskiva på varje macka...till LUNCH!! Hallå, hur kan de orka arbeta på endast detta i magen? Hur kan de tycka att det är ett bra alternativ till lunch??

En annan kille hade köpt sig en vit baguett som han delade på och fyllde med räkost!!!
Till lunch??

Jag fattar inte hur de kan hålla humör, arbetskraft och energinivåerna i shakt med sån skit i magen, VARJE DAG.....Tell me how:)

2 kommentarer:

Ousa sa...

Jag måste nog få tips, för jag är hantverkare och min matlåda..består just nu av en macka. Dock lite grövre bröd, och med makrill, keso eller tonfisk, keso. och sallad, tomat ovs. Fast de blir såå enformigt. Jag kan inte ha maten i kyl eller värma..så mat som klarar varma bilar är bra. :D Tips?? //Sotaren

Millan sa...

Ousa:
Roligt med en kvinnlig hanverkare, o framförallt sotare;)
Jag tycker att du har rätt inställning till att försöka göra det bäst av det sämsta, om du förstår vad jag menar:)
Ett grovt bröd med dessa pålägg som du skrev att du äter är hellt ok, men kanske inte varje dag, till varjr lunch. Jag undrar bara, för din del som sotar är det kanske lite anorlunda då du åker runt till olika ställen o adresser varje dag, men andra störr firmor är på samma bygge i kanske flera veckor o månader. Då måste det väl finnas ett litet kylskåp o micro någonsatnns, tycker jag iaf.
För din del, lite svarar att tillgå kanske, hade det varit JAG som satt o åkte mycket i bil dagligen så hade jag investerat i antingen ett litet mindre kylskåp som finns att ha i bilen eller en super enkel grej som kylväska med agregat som går på cigg uttaget i bilen. Finns de som både håller värme o kyla. Det finns inte mycket mat som gillar varma bilar tyvärr.
Jag skulle kompletera med lite proteindrinkar som du kan blanda i lite kavregryn o frön i tex, så mättar de mer och du får i dig lite extra kolhydrater.
Lycka till. Millan